Protokoll fört vid årsmöte med Österängs Bygdegårdsförening 2013-03-06

Närvarande vid årsmötet 16 personer

1. Ordförande förklarade mötet öppnat.

2. Val av ordförande för mötet.
– Maria Borg valdes till ordförande för mötet.

3. Val av sekreterare för mötet.
– Ronny Andersson valdes till mötes sekreterare.

4. Val av justerare för mötet.
– Tage Wångstedt och Anders Rhodin valdes till justerare.

5. Frågan om stämman utlysts i behörig ordning.
– Frågan med ja besvarad.

6. Styrelsens verksamhetsberättelse.
– Ordförande Maria Borg läste upp verksamhetsberättelsen.
– Verksamhetsberättelsen godkännes.

7. Ekonomisk berättelse.
– Kassör Emil Andersson läste upp den ekonomiska årsberättelsen.

8. Revisorernas berättelse.
– Då revisorerna ej kunde deltaga läste kassör Emil Andersson upp revisorernas berättelse.

9. Frågan om ansvarsfrihet för styrelsen 2013.
– Ansvarsfrihet beviljad.

10. Val av ordförande för 2013.
– Maria Borg valdes till ordförande för 2013

11. Val av styrelseledarmöter för 2013.
– Göran Gustafsson, Mikael Skog, Ronny Andersson, och Jan Karlsson omvaldes
- Arne Johansson, Majken Andersson, Inger Johansson, Annelie Johansson och Lars Johansson sittande ej för omval.

12. Val av suppleanter för 2013.
– Jonas Wångstedt, Susanne Dahlgren, Per Mattsson och Aina Andersson omvaldes till suppleanter.

13. Val av valberedning för 2013.
– Lotta Mattsson och Malin Karlsson omvaldes.

14. Val av revisorer för 2013.
– Kristina Williamsson och Marianne Lorentzon omvaldes.
Kerstin Windestål om valdes till revisor suppleant.

15. Val av uthyrare för 2013.
– Inger Johansson omvaldes som uthyrare.

16. Övriga frågor.
– Det kommer stå en container i vår den 22/3 till 26/4 för trädgårdsavfall i korsningen.
– Även till hösten från den 13/9 till 25/10 kommer container att ställas ut.
– Taket bör bytas på bygdegården. Offerter har inkommit. Beslut fattas att vi behåller samma tegel. Vi plockar ner och upp teglet samt river av läckt. Borgs bygg anlitas på löpande kontrakt och folket i byn får ställa mangrant som hantlangare.
– Förslag på datum för årets Loppmarknad 13/7. Datum godtages.

17. Mötet Avslutas.

Vid protokollet
Ronny Andersson

Justerare
Tage Wångstedt Anders Rhodin

(Protokoll underskrivet i originalversion. Förvaras hos ordföranden.

----------------------------------------------- ----------------------------------------------

Verksamhetsberättelse för år 2012

Styrelsen för Österängs Bygdegårdsförening avger följande årsberättelse för året 2012.
Förutom årsmötet den 1 mars har styrelsen haft möten varje månad.
Styrelsen består av ordförande Maria Borg, kassör Emil Andersson, vice ordförande Annelie Johansson, sekreterare Ronny Andersson samt övriga ledamöter Göran Gustafsson, Mikael Skoog, Arne Johansson, Lars Johansson, Inger Johansson, Jan Carlsson och Majken Andersson.
Suppleanter är Jonas Wångstedt, Per Mattson, Susanne Dahlgren och Aina Andersson. Valberedningen består av Lotta Mattsson och Malin Carlsson. Föreningens revisorer är Kristina Williamsson och Marianne Lorentzon. Revisorsuppleant är Kerstin Windestål. Inger Johansson är uthyrare.

Januari
29 januari var det grötfest enligt tradition. Det bjöds bland annat på gröt och goda tårtor. Våra egna världsartister och säckpipeblåsare Göran Gustafsson och Mikael Skog underhöll oss.

1 mars var det årsmöte.
17 april var det fullt ös i bygdegården. Det var bluesafton.

April
1 april fick vi lära oss om Kafferepets historia. Mängder av godsaker fyllde bygdegården för provsmakning efter föreläsningen.
3 april anordnade Vuxenskolan en HLR och hjärtstartare utbildning.
17 april var det föredrag med folklivsforskaren Inger Widhja, ett samarbete mellan vuxenskolan, Forshem/Fullösahembygdsförening och bygdegårdsförening.
22 april. Bydegården fylldes av folk som kommit för att se Öbarna. Duon bjöd på många kända visor till publikens förtjusning.
26 april hade vi en arbetskväll med utomhusstädning. Egon kokade korv till alla som deltagit.
30 firade vi Valborg tillsammans med vårtalare Lena Johansson och Jättafjätskören vid Jättafjät med traditionsenlig eld. Därefter var det kaffeservering och underhållning i bygdegården. Österängs stolthet Jättafjätskören bjöd på vårsånger från a-ö för oss.

Maj
19 maj samlades ett gäng och satte upp fårnät utanför bygdegården. Olle Svensson hade skänkt materialet. Fåren lånade vi av Tage Wångtsedt. Vilken lycka när fåren flyttade in! Det visade sig dock att fåren gärna tillbringade tid utanför hagen. Efter många rymningar och infånganden fick de flytta tillbaka till Tage.

Juni
7 juni startade vi ett samarbete med Forshem/ Fullösa hembygdsförening kring inventering av torp.
11 juni var det Storbildsfotboll! Heja Sverige!
Österängsboa öppnade äntligen denna månad.
Midsommar firades med dans runt midsommarstången. Nisse Thunborg spelade. Efteråt bjöds på kaffe och mängder av tårta.

Juli
14 juli var den traditionsenliga loppmarknaden. Gårdsplanen och gräset myllrade av försäljare. Många hade skänkt saker till bygdegårdens eget loppisbord.

Augusti
9 augusti kom Reverend Bob & Just in time till byn . Det var linedance, korv med bröd och fullt ös hela kvällen!
25 augusti strömmade ett matos över byn hela dagen. Eimer och Siv från Skövde grillade helstekt gris dagen lång och på kvällen fylldes bygdegården av hungriga.

September
22 september var det arbetsdag i bygdegården. Röjning runt isen, uppsättning av markis målning och städning.

Oktober
6 oktober fylldes bygdegården av flärdfyllda damer och utställare. Lyxiga underkläder varvades med blommor, hemsydda skapelser, hudvårdsprodukter mm. Vi fick också veta mer om öltillverkningen i Forshem. Fantastisk mat och obeskrivbar underhållning av Mikael och Göran förgyllde kvällen!

December
Lördag 8 december var det så dags för decembers höjdpunkt julmarknaden anordnad av vävstugan, Forshems scoutkår och bygdegården.
15 december var det Luciafirande med lussebullar, pepparkakor och Jättafjätskören. Efter luciatablån bjöds den fullsatta bygdegården på sångunderhållning från Disneys sångskatt.

Bygdegården har sammanfattningsvis varit en samlingspunkt. Måndagsträffarna och gymnastikföreningen är trogna hyresgäster i bygdegården. Dessutom tillkommer bastubad och Österängsboa.

Under året som gått har vi investerat i ny luftvärmepump och projektor, målarfärg och olja till utemöbler och altan. Vi har också köpt glas. Denna kostnad delare vi med måndagsträffen. Måndagsträffen har också köpt fyra mindre bord och rullgardiner till bygdegården. Dessutom har vi fått lekredskap till lekplatsen av Niklas Lundkvist.

Slutligen vill vi framföra Ett stort tack till alla som under året ställt upp, ingen nämnd och ingen glömd.
Vi hoppas att år 2013 skall bli ett lika bra år som 2012 med samma anda som förut.